Ohmygossip.se / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP teen / Mode & Sköhnet / KÀrlek, Psykologi & Relationer / Nöje & KÀndisar / Gourmet / Various / Shopping NordenBladet.se / Nyheter, Gemenskap & Företag / Resa & Kultur / Helena-Reet EnnetŽs blogg / Hem, Familj och Barn / HÀlsa & Andlighet / Dagliga nyheter

OHMYGOSSIP

15 livsmedel som fyller MAGEN men minskar vikten

15 livsmedel som fyller MAGEN men minskar vikten

OHMYGOSSIP – Den mest effektiva dieten Ă€r den som ger stadigvarande mĂ€ttnadskĂ€nsla. En sĂ„dan diet innehĂ„ller proteiner, fibrer och vegetabiliska fetter, bromsar upp matsmĂ€ltningsprocessen och Ă€mnesomsĂ€ttning och hindrar stora variationer i blodsockret. Det Ă€r inte frĂ„ga om magiska livsmedel utan helt vanliga nĂ€ringsĂ€mnen som hjĂ€lper till att brĂ€nna kalorier 50 % bĂ€ttre Ă€n processade fĂ€rdiga matrĂ€tter.

Potatis
MÄnga tror att potatis Àr ett livsmedel vars glykemisk index Àr hög och som ökar aptit och vikt men sanningen Àr helt annan. Potatis har mycket kolhydrater men trots det Àr den en grönsak och i medelstor potatis finns nÀstan 168 kcal, 5 g fibrer och 3 g protein.

Äpplen och pĂ€ron
Dessa frukter har mycket fibrer och antioksidanter.

Mandel
Att Àta mandel minskar aptiten och ger mÀttnad och kan hjÀlpa till att avstÄ frÄn kaloririka mellanmÄl och för mycket mat. Mandel innehÄll vegetabiliska fetter, fibrer och E-vitamin.

Linser
180 ml linser har 11 g fibrer och 13 g proteiner. JÀmfört med vitt bröd och pasta varar mÀttnadskÀnslan mycket lÀngre.

Mörk chocklad (kakaohalt 70 %)
Tack vare serotonin ger den en kÀnsla av vÀlbefinnande och den ger Àven magnecium som Àr en naturlig medicin mot stress.

Citron
Citron innehÄller pektin som tar bort hungerkÀnslan.

Grekisk yoghurt och keso
BÄda Àr hÀlsosamma livsmedel med protein. De hjÀlper till och bevarar mÀttnadskÀnslan och dÄ slipper man ohÀlsosamma snacks och att Àta för mycket.

Ägg
TvĂ„ hĂ„rdkokta Ă€gg innehĂ„ller 140 kcaL, 12 g protein och nödvĂ€ndiga aminosyror som kroppen behöver men kan inte producera sjĂ€lv. Ägg minskar hungerskĂ€nsla och hjĂ€lper dĂ€rmed med att minska matkonsumption.

LÀtt kokött
LÀtt kött frÄn ko (innerfilé, ytterfilé) har mycket proteiner och nyttiga aminosyror som ger lÄngvarig mÀttnadskÀnsla. 120 g lÀtt kokött innehÄller 200 kcal och 32 g protein. Men var försiktig för rött kött har mycket mÀttade fetter som Àr farliga för hÀlsan. BegrÀnsa till en sÄdan köttportion i veckan.

Het havregröt
Havreflingor ingĂ„r i livsmedel som Ă€r hĂ€lsosamma. Undersökningar visar att het havregröt Ă€r mycket nyttigare Ă€n till exempel havremĂŒsli med kall mjölk för den minskar hungerskĂ€slan. Havreflingor ger dig energi under en lĂ„ng tid innan du behöver fatta tag i gaffeln eller skeden igen.

Avokado
Avokados vegetabiliska fetter motverkar inflammationer, en halv avokado innehÄller 7 g fibrer. Avokado behÄller mÀttnadskÀnslan lÀnge. Fetlösliga nÀringsÀmnen absorberas bÀttre i kroppen.

Quinoa
Även om quinoa klassas som flingor Ă€r det Ă€ndĂ„ frĂ„ga om fröer frĂ„n vĂ€xter som liknar spenat eller rödbetor. De har tvĂ„ gĂ„nger mer fibrer Ă€n brunt ris, och de behĂ„ller mĂ€ttnadskĂ€slan i betydligt lĂ€ngre tid.

Röd fisk
Röd fisk innehÄller proteiner och mÀttar magen pÄ ett fantastiskt sÀtt eftersom den innehÄller nyttiga aminosyror och omega-2 fetter som mÀttar magen lÀnge.

Popcorn
Visste du att popcorn tillverkas av fullkorn? En liter popcorn innehÄller 3 g protein och 3 g fibrer. Nyttan i popcorn ligger i volymen. NÀr popcorn tillverkas med lite salt och olja tar popcorn mycket plats i magen och minskar kalorier som du annars skulle Àta för att bli mÀtt.

Linfrö
Linfrö ökar mÀttnad. En tesked linfröer innehÄller 37 kcal, 2 g fleromÀttade fetter, som har omega-3 och 2 g fibrer. Kroppen kan dock inte smÀlta hela linfröer och dÀrför borde de först malas i mortel eller i kryddkvarn.

Bild: OHMYGOSSIP


error: Content is protected !!
Copyright © NordenBladet 2008-2021 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information pÄ svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory