Ohmygossip.se / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP teen / Mode & Sköhnet / Kärlek, Psykologi & Relationer / Nöje & Kändisar / Gourmet / Various / Shopping NordenBladet.se / Nyheter, Gemenskap & Företag / Resa & Kultur / Blogg av Helena-Reet / Hem, Familj och Barn / Hälsa & Andlighet / Dagliga nyheter
Helena-Reet: Webbplatserna NordenBladet och OHMYGOSSIP är inte och kommer inte att bli en billig bro mellan marknadsförare och influensers. VAD KOSTAR sakkunnig marknadsföring?
OHMYGOSSIP – Den som letar efter billig marknadsföring gör ett mycket stort taktiskt fel redan innan marknadsföringen börjar. Det finns ingenting som heter billig marknadsföring om du verkligen vill ha ett bra resultat, köpare till ökande omsättning och framgång för din produkt som du vill marknadsföra. Det finns bra och mer förmånliga lösningar men det är aldrig billigt. Billiga saker är och förblir billiga och om du väljer den så kallade ”billiga vägen”, är även dina produkter och din service billiga och dömda till att misslyckas redan före marknadsföringen. Din produkt eller din service är antingen så bra att den inte behöver någon marknadsföring alls eller så behöver den proffsig och riktad marknadsföring för den rätta målgruppen, vilket kostar.
Vi börjar från början. Bloggare / webbsida som erbjuder dig tjänster för småpengar, leder inte dig till framgång. Varför inte? Du tror att varje länk i vilken blogg som helst är ett plus för dig för att förbättra SEO (sökmotoroptimering). Om du tror så, så registrera dig själv i hundratals domäner i något billigt amerikanskt webbhotell, gör copy-paste-sidor och sprid dina länkar. Billigt – ja visst, klokt – nej. Det är lika vansinnigt som att publicera egen reklam för småpengar i någon godtycklig blogg. De som regerar världen är toppdomäner som har verkliga följare, och jag kan garantera er som ledare för en stor skandinavisk mediegrupp och två mycket stora inflytelserika bloggmiljöer som funnits på marknaden i tiotals år, att situationen inte kommer att förändas i när framtid. Stundtals hade mediepublikationerna en känsla av att bloggarna kunde norpa korvskivan från deras macka, men numera är det historia – de starkaste bloggarna har byggt upp sina bloggar till medieföretag och företag (som till exempel Chiara Ferragni, Kenza Zouiten, Therése Lindgren, Isabella Löwengrip, Perez Hilton osv), men de flesta vanliga bloggare, som kan ha tiotusentals läsare trampar inte på stora mediers tår eller ens deras skuggor.
Jag föreläser mycket och ger intervjuer om sociala medier och om media överhuvudtaget. Den första frågan som alltid ställs mig är ”hur har du fått så många läsare och följare inom sociala medier?” Den andra vanliga frågan är om jag har köpt följare eller vad jag tycker om att man köper följare. Den tredje vanliga frågan är hur jag gjort OHMYGOSSIP även till ett klädesmärke och kunnat marknadsföra det förutom i internet även i Amerika och Brasilien.
Jag har svarat på dessa frågor många gånger, men vi repeterar för klarhetens skull. Om du vill att din produkt /service köps, att din produkt säljer och att du får inkomster från den, så nummer 1 är att du är intresserad av enbart en viss målgrupp och levande eller verklig följare. Siffror bakom någons konto på Facebook/Twitter/Instagram är värdefulla enbart om dessa följare finns i verkligheten – inte som robotar eller konstgjorda konton – utan verkliga människor. Därför är det absurt att köpa all slags följare, fullkomligt vansinnigt. På samma sätt är det dumt att tro att de som har många verkliga följare, börjar marknadsföra för dig helt gratis av god vilja. De vars verkliga följarantal som till exempel NordenBladet och OHMYGOSSIP är stort, säljer inte er bannerreklam eller marknadsartiklar för obefintligt pris. Vad är det för summa som priset på marknadsartiklarna i Skandinavien / Nordiska länderna börjar med? Olika mediepublikationers siffror varierar, men priset på reklamartiklar i Sverige / Norge / Danmark börjar med ca 2.500 euro per gång och i Finland /Estland 1.500-2.000 euro per artikel. Det är golvet, taket har inte specificerats, för varje företag vet självt hur högt det värdesätter sig självt och hur högt det vill flyga (hur mycket reklambilder, reklamlänkar, avtryck i sociala medier osv det vill ha). Vi erbjuder vanligtvis helhetsavtal, vi publicerar som regel artiklarna på fyra språk (ibland på fem språk), och de billigaste priserna börjar med 100.000 svenska kronor eller 9.600 euro.
¨
Det är inte lätt att få följare och öka läsarnummer – det är resultatet av många års arbete. Seriösa företag vet det och är villiga att betala för läsarnummer av kvalité. Mitt budskap i detta ärende är följande – om ni verkligen vill ha rätt resultat, välj en ärlig väg. Man kan inte få följare från himmelen och om ni önskar reklam för er själv, kommer inte det heller av sig självt – att någon annan skulle göra reklam och lansera ditt företag, bör man betala ett ärligt pris för. Om någon lovar göra det för dig bara så där, kommer han att bedra dig. Varje sak har sitt eget pris och under självkostnadspris kan du inte få värdefull produkt.