Ohmygossip.se / Ohmygossip Couture / OHMYGOSSIP teen / Mode & Sköhnet / Kärlek, Psykologi & Relationer / Nöje & Kändisar / Gourmet / Various / Shopping NordenBladet.se / Nyheter, Gemenskap & Företag / Resa & Kultur / Helena-Reet Ennet´s blogg / Hem, Familj och Barn / Hälsa & Andlighet / Dagliga nyheter

OHMYGOSSIP

Annons:

Självhjälp: 5 ENKLA OCH TESTADE SÄTT att hjälpa sig själv när man drabbas av depression

Självhjälp: 5 ENKLA OCH TESTADE SÄTT att hjälpa sig själv när man drabbas av depression

OHMYGOSSIP – Hur är man lycklig? Hur blir man lycklig? Varför är jag inte lycklig? Vad ska jag göra för att bli lycklig? Varför är jag trött och varför vill jag inte leva? Många ställer sig själva sådana frågor och är deprimerade eftersom de inte längre gläder sig över sitt liv. Det finns verkligen all anledning till oro, eftersom du förmodligen är deprimerad. I denna artikel presenterar vi dig några tips och enkla sätt för att själv kontrollera ditt humör och göra ditt liv lyckligt!

1. NEGATIVA TANKAR OM JOBBET – En deprimerad person blir pessimistisk och negativ – både mot sig själv och sin omgivning. Försök ändra ditt tänkande och ersätt ett negativt tänkesätt med mer positivt tänkande!

* Försök värdera dig själv från sidan
* Kommunicera med positiva människor
* Anteckna dina negativa tankar på papper

2. KOMMUNICERA MED MÄNNISKOR – Även om det kan vara svårt för en deprimerad person att kommunicera även med familjemedlemmar och nära vänner, bör det göras. Att avstå från kommunikation förvärrar bara depressionen. För att läka och hålla sig frisk är stöd av nära och kära mycket viktigt. Redogör för en närstående person vad du upplever. Om möjligt, prata med henne/honom ansikte mot ansikte. Meddela henne/honom att hennes/hans förståelse och stödjande attityd kommer att vara till stor hjälp för dig. Om du redan har börjat hålla dig borta från alla människor, försök att “återuppliva” en pålitlig relation.

* Prata om dina känslor
* Ring till en vän och var intresserad av hur det går med henne/honom (prata även om hur du har det)
* Kom överens om en träff (café, bio, konsert, promenad) och håll fast vid den
* Skapa en regelbunden rutin för möten (till exempel gemensam lunch / middag varje vecka)
* Gå med en vän till ett litet sällskap
* Ring eller skriv till en vän som du nyligen inte har varit i kontakt med
* Träffa nya människor (hobbycirklar, kurs, motion osv.)
* Hjälp andra (till exempel som volontär)

3. TA HAND OM DIG SJÄLV – För att bota depression måste du ta hand om dig själv. Det betyder en hälsosam livsstil, lära dig att hantera stress, balansera ansvarstaganden med trevliga aktiviteter.

* Sätt ett mål på 7–8 timmars sömn om dagen, eftersom depression vanligtvis är förknippad med sömnproblem.
* Vistas utomhus i frisk luft varje dag, om möjligt i solen. Brist på solljus kan fördjupa depressionen.
* Var uppmärksam på din stressnivå. För mycket stress inte bara förlänger och förvärrar depression, den kan också utlösa depression. Tänk på alla saker som orsakar stress i ditt liv (till exempel: för mycket studier eller för stor arbetsbelastning, problem med nära och kära). Tänk sedan på hur du kunde undvika medföljande spänningar eller minimera deras påverkan.
* Börja använda avslappningsteknik. Daglig användning av avslappningsteknik hjälper till att lindra symptomen på depression, minska stress och uppleva positiva känslor (glädje, känslan av tillfredsställelse). Du kan prova yoga, djupandning, progressiv muskelavslappning, meditation eller någon annan avslappningsteknik.
* Syssla med ditt husdjur. Ingenting minskar betydelsen av relationer, men djur ger också glädje och sällskap och hjälper till att minska känslan av ensamhet. De hjälper oss att känna oss nödvändiga, vilket är ett effektivt motgift mot depressionen.
* Syssla med sådana saker du gillar (eller njöt av innan).
* Gör en lista över saker som hjälper dig att höja ditt humör.

4. REGELBUNDEN FYSISK AKTIVITET – Studier visar att regelbunden fysisk aktivitet kan vara lika effektiv som läkemedel för att höja energinivåerna. För att uppnå en betydande effekt ska du sträva efter att vara fysiskt aktiv i minst 30 minuter dagligen. Du kan börja med små steg – redan 10 minuters fysisk aktivitet är bra för ditt humör (fysisk aktivitet bör dock vara regelbunden).

5. ÄT HÄLSOSAMT – Det du äter har en direkt inverkan på välbefinnandet. Försök att äta så balanserat som möjligt: kött, fullkornsprodukter, frukt och grönsaker varje dag. Undvik eller minska användningen av drycker och livsmedel som kan ha en negativ inverkan på humöret (kaffe, alkohol, energidrycker, transfetter, mättat fett, bearbetade livsmedel eller livsmedel med mycket tillsatser).

Foto: Pexels
Källa: Ohmygossip.ee



error: Content is protected !!
Copyright © NordenBladet 2008-2020 All Rights Reserved.
Skandinaviska / Nordiska nyheter och information på svenska.
Scandinavian / Nordic news and info in Swedish.
Nordic News Service & Link Directory